En ros är en ros är en ros... Kultur är odling är kultur är odling

Välkommen till min inneblogg! Som barn satte jag mig gärna i lä för att läsa i någon klippskreva, högt uppe på berget där måsarna släpper ned musslor för att komma åt innehållet. Där kunde ingen ropa på mig. Här handlar det mest om läsning, men även annan odling och grävning får utrymme. Dans, musik, konst.
På min uteblogg är jag amatör. Här är jag proffs.

onsdag 19 maj 2010

Bokklubb

Nu har jag fått ett brev från Böckernas klubb igen. Tänk vad många grejer jag har fått genom åren i och med prenumerationer! Tält, uppblåsbar båt, mikroskop! Här fick jag en liten häst i nyckelring och som premie en etymologisk ordbok. Inte Hellquists klassiska, utan Birgitta Ernbys. Ålrajt, som min förra hyresvärd Ivar brukade säga, och då satte han handen i vädret. Jag kör på det.
Så nu skall jag välja fyra böcker á 5 kr. Mossbergs flora har jag redan, den går bort. Det skall vara tjocka böcker tycker jag, då blir det mest för pengarna. Det blir den nya boken om Pompeji, 408 sidor av Mary Beard. Allan Klynne har översatt den (han skrev en stor bok om Kleopatra häromåret). Och sedan augustvinnaren Steve Sem-Sandberg De fattiga i Lodz, 662 sidor! Jag väljer honom, trots att han skickade mig ett refuseringsbrev en gång, jag kan det utantill förresten. Sen blir det Kerstin Ekmans Mordets praktik, bara 207 sidor visserligen, men Ekman. Nu blir det svårt. En dvd som kan gå runt bland mina fyra barn, Bröllopsfotografen av Ulf Malmros? Eller en CD-box med jazzlegender, så jag kan ta min bas och spela med Count Basie? Jazzen är billigast, den får jag köpa sen. Det blir filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar