En ros är en ros är en ros... Kultur är odling är kultur är odling

Välkommen till min inneblogg! Som barn satte jag mig gärna i lä för att läsa i någon klippskreva, högt uppe på berget där måsarna släpper ned musslor för att komma åt innehållet. Där kunde ingen ropa på mig. Här handlar det mest om läsning, men även annan odling och grävning får utrymme. Dans, musik, konst.
På min uteblogg är jag amatör. Här är jag proffs.

måndag 22 november 2010

Jaaa! Hon fick det!

Som väntat, skrev någon, och Sigrid Combüchen har sannerligen väntat på sin August, och ändå är det säkert många andra som inte väntat sig denna utgången, utan trott på någon av de andra goda författarna på listan. Nu återstår bara att säga grattis. Grattis! Varför inte med ett fett citat ur Spill, på temat odling? Här kommer författaren runt hushörnet med en uppgrävd rosplanta i handen. Grannen känner inte igen henne. "Jag kammar mig när jag skall hälsa på främlingar men ser ut som Pelle Snusk när jag trädgårdsarbetar i hög luftfuktighet", förklarar författaren för läsaren. Efter mötet tänker hon på vad trädgårdsarbete egentligen är för henne:
"Trädgårdsarbetet balanserar leda och koncentration. Det är en smula urtråkigt, samtidigt som verksamheten har ett oavbrutet tillflöde av nyfikenhet på sin egen fortsättning. När man tittar upp ser man vad som skall göras härnäst, göras i morgon, projekteras på tjugo års sikt.
Balansen bildar bakgrund till att tänka på annat av liknande slag."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar