En ros är en ros är en ros... Kultur är odling är kultur är odling

Välkommen till min inneblogg! Som barn satte jag mig gärna i lä för att läsa i någon klippskreva, högt uppe på berget där måsarna släpper ned musslor för att komma åt innehållet. Där kunde ingen ropa på mig. Här handlar det mest om läsning, men även annan odling och grävning får utrymme. Dans, musik, konst.
På min uteblogg är jag amatör. Här är jag proffs.

måndag 21 maj 2012

Från polskor till bluegrass till grekisk folksång

Hovrastämman är en riksangelägenhet. Många stämmor är breda folkfester med picknick i gräset, men till Hovra åker Sveriges grädda av spelmän och lyssnarna är oftast redan frälsta. Musiker lyssnar på varandra i Hovra.
Något har det med årstiden att göra. Man väljer rummen i hovrabornas varma mat- och musiktält, men så fort solen tittar fram spelas det ute. Så även i lördagens växlande väder med omkring 550 besökare och bybor.
När danspaviljongen under konsert fylldes till sista ståplats, hade Järvsö spelmanslag på tunet också publik och medan Owe Ronströms ensemblekurs spelade balkanmusik och ryskt i tältet, kastade sig nybörjare runt på två dansgolv, till musik från Bollnäsbygdens spelmanslag.
Det brukar sägas att de tre kursdagarna i Hovra betyder mest för eleverna på lägsta nivån. Tjugoåriga Margit Envall vittnade i sitt invigningstal om musikens betydelse för hennes utveckling. Som barn kom hon motvillig och blyg till Hälsinge låtverkstad, efter mammas tjat (här skickade publiken en applåd till mamma Marie). Hon fick vänner och blev snart mottagare av dragspelaren Rolf Norbergs stipendium: En gratis kursplats på Hovrastämman.
- Låtverkstans ledare Staffan Jonsson lärde jag mig att våga vara mig själv, sa Margit som annars är mitt i förhandlingar med UNESCO om att ge gården Bommars i Letsbo status som världsarv.
Årets stipendiat Jonas Nilsson från Kilafors har också gått i låtverkstan. Med nyckelharpan i famnen fick han sitt diplom av Viveka Ståbi. Han imponerade sedan med ett dansant framförande av Eric Sahlströms barockiga Trollrikepolska.
Höjdpunkterna avlöste varandra på paviljonens scen. Vid Folk-  och världsmusikgalan 2011 vann gruppen Punsch utmärkelsen Årets nykomling. Rutinerade och välutbildade Erik Ronström, Maja Eriksson och Samuel Andersson hanterar många instrument och blandar traditionellt material med nyskrivna skillingtryck. Plastikvalsen skrev Samuel när han sörjde sin näsa, efter en operation som måste göras för att underlätta andningen. Låten finns på CD:n Monark, benämnd efter låt om en ung cyklist.
Efter Punsch var det dags för gruppen som i Gävle 2011 blev Årets unga folkmusikband: Kolonien med Ale Möllers dotter Anna Möller i spetsen. Hennes kusiner Arvid och Erik Rask skriver jättelånga filosofiska och ibland onödigt rimmade politiska texter men deras musikalitet och klangvärld övertygar. Alla inklusive slagverkaren Micha Grind bjuder på den ljuvligaste stämsång. Deras första CD Clockwise släpptes i mars.
Till stämmans egen nykomling 2012 vill jag utnämna Maria Stellas. Hennes grekiska sånger och färgrika klänning gav ett starkt lysande minne i en miljö dominerad av ylletröjor. 

Artikeln publicerad i Ljusdals-Posten 21 maj 2012

Fotot överst visar västeråsduon Strängt taget: Lasse Nordin, Ingela Ader och Ia Nordin.
Långdansen fotograferade Yngve Karlsson och där syns något av den röda grekiska klänningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar